søndag 22. januar 2012

Tilbake fra Taman Negara

Dro for tre dager siden til Taman Negara, jungelen i norddelen av Malaysia. Denne delen er freder, og er seks ganser sa store som Singapore. Fins flere mater a kiomme seg dit pa, jeg valgte a ta vannveien, med langbat 3 timer opp ei gjormebrun elv. Ganske idyllisk faktisk. I allefall etter a ha vaert doden naer nar man satt pa minibussen til elva. Begynte forst med at jeg ikke helt forsto hva sjoforen drev pa med. Han kjorte vinglete, bremset og gasset. Jeg pleier aldri a bli bilsyk, men begynte a bli uggen selv. Men sa la han ifra seg telefonen, sa jeg trodde det kom av at han hadde sittet a sendt sms. Sa gikk det noyaktig fem minutter, for hele minibussen var pa god vei inn i autovernet, for da hadde sjoforen vaknet. Dama som satt i fremsetet fikk vekt han, og vi berget bra. Men litt for spennende for min smak. Som resultat av dette, begynte han i stedet a kjore i 150 km, sikkert for a komme fortere frem, ettersom han var sa trott. Hadde noen omkjorninger som ikke lignet grisen, og til tross for at vi sa ifra, nektet han a sette ned farten. Sa til slutt matte vi kjefte skikkelig pa han for han begynte a kjore som folk.

Batturen oppetter elva var som sagt idyllisk, satt der og ble matet av inntrykk, skvulping ifra baten, apkatter som lop rundt pa elvebanken og fugler som sang og kvitret. Veldig deilig a komme seg ifra K.L larm og brak.

Ble innlosjert pa et 6 mannsrom, helt greit, ettersom jeg bare tenkte a sove der. Sa bars det ut og bestemme seg for aktiviteter. Hadde lyst pa en overnattingstur i hulene, men pga mye regn, kunne man ikke, da mye av hulene var oversvomt og det var veldig mye igjer og gifteige slanger i omradet som hadde kommet med regnvannet. Ble sa jeg booket meg pa to nattsafariturer, en gatur opp til et utsiktispunkt, via noen hengebroer, og en runde til urbefolknningen som fortsatt bor og lever av jungelen.

Den forste nattsafarien var morsom, fikk sett endel dyr, pluss at guiden laerte den som ville (og det var merkelig nok bare meg) hvordan man kunne lokke frem en skorpion ut ifra sin hule. Veldig spennende, ettersom det er pa sluttet av regntiden her, ble det et lite skybrudd. Sokte ly i en observasjonstarn, og derfra fikk vi sett hjort.

Dagen etterpa var det jungeltur pa morgenen, for meg var nok det morsomste hengebroene. Selve jungelturen var skuffende, mest fordi de jeg gikk sammen med pratet sa mye at alle dyrene ble skremt vekk, sa vi fikk ikke sett sa mye som en fugl. Etterpa ble det "mini"rafting med den lange trebaten, for vi dro til landsbyen hvor jungelfolkene bodde. Fikk provd oss pa a lage bal, og skyte med bambusror. Traff ganske bra, men har nok blitt mye sulten om jeg skulle ha levd pa jungelen pa lengre sikt.

I landsbyen vi besokte bodde det 6 familier, som levde av jungelen (altsa hadde lov til a jakte i jungelen og leve av den ifra regjeringen, ettersom den er et fredet naturreservat) i tillegg til at de levde av det turister gav dem av penger og klaer. Disse menneskene er egentlig nomader og har rundt 6 forskjellige bostader de flytter rundt pa, avhengig av arstiden og hvor dyrene befinner seg. Nar regntiden er, befinner de seg som oftest lengst inne i jungelen. Landsbyene har sitt eget hiarki, hvor de eldste er de som bestemmer, og medisin mannen/kvinnen ansees som hellige. Barn og kvinner kommer lengst ned pa rangstigen. Nar noen dor, blir de heist opp i tretoppen, slik at sjelen lettere skal finne veien til himmelguden. Etter et ar blir hytten de heises opp med tatt ned, og den eldste sonnen begraver restene av kroppen. Ingen av de som bor i disse landsbyene har utdanning, annet enn hva naturen har laert de. De kan ikke a lese eller skrive, eller snakke noe annet sprak enn deres eget morsmal. Hyttene er laget av det de finner av trer rundt der de slar seg ned, og til tak har de som oftest palmegreiner. disse ma i safall byttes ut hvert ar, ellers begynner de a lekke. Ganske mange av folkene er litt late, sa de fleste av dem har kjopt presenning som de har lagt over til tak i stedet. Sa jeg regner med at utviklingen ogsa kommer ikapp disse menneskene, uansett hvor mye "i ett med naturen" de vil leve. Veldig spennende a vaere deg og se i allefall.

Slik gikk na dagene inne i jungelen.. og plutselig var det pa tide a dra hjem. Dle samme seansen som sist, elvebat ned elven og buss tilbake til K.L.. og for et styr det var a komme tilbake, i allefall nar man hadde vendt seg til jungelens stillhet. Hostellet var follbooket, og de hadde glemt at jeg skulle komme tilbake (selv om det hang lapp om det). Sa jeg endte opp med a dele et 2 mannsrom med ei jente. Det kryr av kinesere over alt, biler tuter og baerter og det rar en slags midlertidig unntakstilstand med at alt er stengt ettersom det er helligdag for kineserene som bor her... og dem er det sinnsykt mange av.

Akkurat na angrer jeg pa at jeg dro ifra jungelen, de fine menneskene jeg ble kjent med der og den morsomme guiden.

1 kommentar:

  1. Oi, dette hørtes ut som en kjempeopplevelse. Gleder meg nok en gang på bilder. :) Men du, de lika i tretoppene; lager ikke de litt funky lukt...?

    SvarSlett