lørdag 11. februar 2012

Hele greien med barnevakt.

Fikk en foresporsel ifra sostersen her om dagen, der hun lurte pa hva denne greien med barnevakt var. Jeg har jo, som kanskje noen av dere har forstatt fatt meg en barnevakt. Eller rettere sagt, ene ansatten pa hotellet har fatt i oppdrag a "passe pa" meg.

Det hele begynte med den fantastisk flotte turen til oyene rundt her, hvor jeg var uheldig og trampe pa en stein, slik at haelen fikk seg et hakk. Da jeg kom tilbake var det rene oppstyret. Jeg mener fortsatt at det ikke er noe ille, men de var av annen mening. Her ble saret renset, plastret og tatt inspektert. Nar de begynte a snakke om a kjore meg til sykehuset (som er laaaaaaaaaangt unna i en annen by) fikk jeg faktisk begynne a heve stemmen litt og forklare dem at jeg har hatt endel sar for, og at det sa absolutt ikke trengte noe sykehusbesok.

Sa skulle den ene fyren neddi bagen min og hente en sokk som jeg skulle ha pa, for a beskytte saret imot sand og dritt.. og han fant det fine skjellet jeg hadde funnet pa oya den dagen. Da ble det enda mer oppstyr, for man har tydeligvis ikke lov til a ta med seg skjell ifra oyene rundt her. Men jeg fikk likevel beholde det da, jeg brukte da saret i foten som god grunn til a fa beholde det :D

De andre jeg deler rom med kom tilbake, de hadde vaert pa en annen tur, og spurte meg om jeg hadde betalt ecoturist avgiften, for de hadde fatt papakking ifra noen om at de ikke hadde betalt den. Jeg ante nok engang ikke hva de snakket om, og sa fikk jeg idiotforklart ifra hotellsjefen at det var en avgift alle turistene matte betale for tiden nar de dro pa battur. Men na var jo jeg ferdi med batturen min, sa jeg syntest liksom ikke det var sa dodsviktig a betale denne avgiften. Sa den dreit jeg en lang en i, og bestemte meg for a bare si at jeg hadde betalt alt pa hotellet om noen skulle sporre meg.

Igar hadde jeg bestemt meg for a ta meg en tur alene, ettersom Bob (barnevakten min, altsa han som jobber pa hotellet som jeg enda ikke vet hva heter) hadde fulgt meg hele dagen etter at jeg kom tilbake pa oppfordring av hotelleieren. De skulle sa minnsann ikke ha noe av at jeg skulle ta av meg sokken, eller gjore noe "farlig" eller i all uvitenhet (som de kaldte det) provosere for mye i forhold til at jeg ikke fulgte turistreglene. Sa jeg var oppe for strommen forsvant (mellom 06 og 14.00 er strommen borte her), hoppet i badetoyet og svomte mine lengder pa stranden. Hadde kanskje svommet i 30 min da jeg oppdaget at Bob sto pa stranden og ventet pa meg med en kjempestor handduk. Jeg hadde bare jogget lett igjennom gata ned til stranden i svommetoyet, og na viste det seg at dette var et kjempestort no-no. Sa da jeg skulle tilbake fikk jeg beskjed om a pakke meg inn (mens manne-damene her, kan fa ga i shorts som er knappest storre enn en stringtruse, med kortkort magetopp og jeg far ikke ga i bikinien i gata som leder opp ifra stranden til hotellet).

Valgte a ta dette med et smil, og tenkte at jeg skulle pa fjelltur alene, og da kunne jeg riste av meg irritasjonen i litt hastig gange/klatring. Men idet Bob innsag at jeg hadde tenkt meg oppa klippen ved byen, fikk jeg atter engang beskjed om at da matte jag ha med guide og vi matte ha klarering ifra lege forst pga saret i helen. Jeg var ikke helt av samme mening og bestemte meg for a ta runden likevel nar Bob ikke fulgte med. Desverre sa er ikke dette sa stor by, og jeg hadde ikke engang kommet til bunnen av fjellet for huseierene begynte a sende meg i forskjellige retninger og det ble aldri noen fjelltur, for ingen kunne peke ut stien til meg. Noe som jeg mistenker er Bobs verk. Temmelig irritert gikk jeg tilbake og spurte hva jeg kunne fa gjore uten a matte ha med meg guide. Valgene sto imellom a ga pa stranden, sole og bade, eventuelt ga etter veien til en strand lenger unna. Assa kunne jeg selvsagt leie meg en motorsykkel. Ironisk nok liksom sa kan jeg leie meg motorsykkel og kjore meg ihjel, fremfor a fa ga fjellturen min.

Gikk derfor ned pa stranden litt demonstrativt og hadde bestemt meg for a bare kjede meg, ettersom Bob satt pa verandaen og passet pa. Men da motte jeg en fyr som lante ut kajakker, sa litt pa impulsen ble det kajakktur i stedet. Fikk dog beskjed om hvor jeg kunne kajakke og ikke. Begge sidene av oya ute i fjorden var ok, men jeg fikk ikke lov til a dra pa baksiden. Sa da gjorde jeg akkurat det, dro pa baksiden. Fant meg en kjempefin strand som jeg gikk iland pa, og bestemte meg for a utforske skogen der litt. Det ble en kortvarig glede, da det forste jeg gjorde var a ga meg rett inn i et tornekratt og rev opp beina mine. Litt etterpaklok burde jeg ha tatt pa meg bukse og sko.. Snudde og utforskte stranden istedet, og fant et kjempedigert skjell. Seriost storre enn begge handflatene mine, og hadde veldig lyst til a ta det med meg hjem, men innsag at det muligens ville vaere vanskelig a smugle det forbi Bob. Satt bare og filosoferte og koste meg. Plutselig var klokken alt for mange og jeg matte tilbake med kajakken innen klokka 5 og hadde litt tidspress. Problemet var bare at tidevannet hadde begynt a komme inn, og bolgene var en smule storre enn hva de var da jeg padlet dit. Kom meg tilbake, men hadde nok et kvarters tid hvor jeg egentlig ikke trodde jeg skulle orke padle tilbake og bare fyke inn i klippene med kajakken. Innser hvorfor man ikke fikk dra rundt oya for a si det sann. Har noen fine sma vannblemmer imellom tommel og pekefingrene na. Bob var selvsagt ikke glad da jeg kom tilbake, for han hadde sett at jeg rodde rundt. Folte meg som en superulydig liten pike.. men det stakk ikke sa dypt til meg og etter litt skjell ble Bob pa bedre humor og ville se bildene ifra turen.

Idag hadde jeg gjort som Bob hadde sagt og fikset meg en guide opp til klippene bak her. Eller, Bob hadde fikset guide til meg. Oppe klokken 06 og klar for a tusle ivei. Herlig tur og fantastisk utsikt og jeg fikk sett soloppgangen derifra, og skjonner atter engang hvorfor man ma ha guide pa turen. For vi klatret seriost enkelte deler av turen, men det fortalte jeg selvsagt ikke til Bob som ventet mer eller mindre nevrotiskt pa hotellet. Jeg dro selvsagt i kneet i ene klippesteinen, sa jeg ble litt halt pa turen ned, men det var verdt det likevel. Da vi kom ned igjen, viste det seg at eieren av klippene hadde forbudt folk a ga tur oppa der mer, ettersom det var noen som ramlet ned for noen uker siden og dodd. Men jeg fikk da turen min likevel jeg :D

I morgen har jeg fikset slik at jeg skal kjore motorsykkel, sa ikveld skal Bob laere meg a kjore motorsykkel. Stakkars fyr, men egentlig tror jeg han syns det er morro a henge med den helskrudde norske jenta. Selv om det er mest fordi han er barnevakt fordi jeg ikke horer etter. Planen er a kjore til en foss og til noen varme kilder som ligger i samme retningen. Videre tenker jeg a kjore til andre siden av oya, hvor man kan se noen miner hvor man ma dra med en bat oppetter elva for a komme dit. Men er egentlig mest spent pa hvordan det vil ga a kjore.. veistandarden er ala Jaravegen for 20 ar siden med digre rullsteiner og sklisand. Sa man har liksom ingen feste. Men na har Bob faktisk sagt at jeg kan fa kjore alene, sa jeg gleder meg til a se hvor bekymret han blir i morgen nar jeg fyker ivei pa monstermaskinen. Hehe. :D

Ellers er det kjekt a ha barnevakt, jeg har noen som baerer mine saker (nar jeg ikke gidder bare det jeg har handlet), og en som hjelper meg a finne billig mat. Derimot er det irriterende likevel, spesielt ettersom det er slik det ma folkes a ha med seg en fengselsvakt over alt.

Han har ogsa vaert pa apoteket og kjopt pencillin til meg, fordi han mener jeg kommer til a fa betennelse i saret mitt.. sa to ganger om dagen kommer han med medisin og vann. Nesten til a le av.

Sa sann er det.. men koser meg godt likevel :D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar