tirsdag 7. februar 2012

Heading for El Nido

Da er det kommettil siste kvelden i Puerto Princesa. I morgen tidlig setter jeg nesen imot El Nido. Ikke helt fornoyd med opplegget med turen dit. Men sann er det nar noen andre skal fikse for en. Jeg ville kjore lokal-bussen. Men ettersom jeg var pa tur idag til Underground river, skulle noen av de andre pa hostellet kjope bilett til meg. Ettersom de ogsa skulle ivei til samme plassen. Noe som endte opp med en bilett till 700pesos for samme turen som jeg kunne ha betalt 250pesos og to overnattinger for. SUKK.. Og jeg presisterte ganske tydelig at jeg ville ta lokalbussen og ikke den minibussen som vi na skal ta. Er faktisk ganske irritert over det. I prinsipp utgjor ikke prisen store forskjellen, men jeg blir snytt for en opplevelse, da lokalbussen byr pa mye mer spennende a se pa.

Idag dro jeg som nevnt til Underground river, helt ok syn. Hadde vel egentlig forestilt noe mer fantastisk etterosm det er ett av de nye 7 underverkene og alle hadde skrytt hemningslost av plassen. Har vaert i endel underjordiske elver for, om ma innromme at jeg syns den i Laos var mye mer spennende da ejg var der. Altsa, elven var fantastisk, med temmelig klart vann, store haller og bielver som rant der inne. Steiner som hang ifra taket, soyler som hadde forskjellige former og hele pakka. Men jeg syns det mistet mye av sjarmen grunnet alle andre som var der. Jeg er ikke noe storfan av turistplasser som er stappet fult, og dette var en slik plass. Guiden stoppet aldri a snakke, sa man rakk ikke fordoye det som ble sagt. I tillegg finner jeg ikke helt fasinasjonen av a dra darlige vitser pa en slik plass. Turen hadde garantert blitt bedre, hadde guiden bare gitt informasjon om elva og holdt kjeft etterpa og latt oss kikke uten den intense jabbinga. Det hjelper heller ikke at har brukte Mam eller Sir i annethvert ord. Syns faktisk turen dint var mer spennende. Kjorte over pa andre siden av oya, noe som betydde at vi matte litt opp i fjellene. Fantastisk utsikt, i tillegg til limestones som stakk opp her og der. Stranda vi spiste lunch pa var fantastisk med skikkelige bolger, sa man kunne leke seg litt. De andre ville selvsagt ikke bade, sa jeg fikk leke meg selv, av og til tror jeg mennesker har glemt kunsten med a leve. Pa turen inn til elva ble det regn. Det sa ut som havet smakokte, kjempemorro, i allefall for meg som allerede var blot etter badingen. De andre delte ikke helt min fasinasjon. Haha.. etter ti minutter var de like blote som meg :)

I gar var jeg pa snorkleltur.. noe som er arsaken til at jeg i skrivende stund begynner a flasse. Ene solkremen mamma har sendt med meg funker virkelig ikke.Skulle nesten tro den har gatt ut pa dato. Baten dro til tre forskjellige plasser hvor man kunne snorkle. Den forste plassen var et rev midt ute i vannet. Her matte vi ha pa sikkerhetsvester, ettersom vi sa absolutt ikke skulle vaere i stand til a dykke ned til revet. De var veldig redde for at folk skulle odelegge det. Mye fisk a se, men jeg skjonner egentlig ikke helt hvorfor fiskene har sa mange forskjellige fasker.. Kan ikke vaere for kamuflasjen sin del i allefall.. for de vises ganske godt for a si det sann. De to andre plassene vi stanset pa var to oyer. Den ene oya var bitteliten oy, som knappest eksisterer nar det er hoyvann. Der var det muligheter for a se sjostjerner. Fant til min forskrekkelse ut at det var temmelig mange flere enn jeg hadde sett for meg. Det var seriost tjukt av dem der nede, og ingen fisk. Fikk faktisk litt hetta, sa jeg sluttet snorkle og spiste mat i stedet. Siste oyen vi stoppet pa var kjempefin. Her fikk vi bare lov til a holde oss pa strandsiden, ettersom folk som hadde gatt inn i jungelen ikke fant veien ut igjen. Guiden kikket pa meg og undret pa om jeg skjonte hva han mente. Ble litt paff faktisk, hvordan kunne han skjonne at jeg hadde tenkt a ga likevel? Ble tatt ganske pa senga faktisk.

Sa i pavente av at han skulle slutte a passe pa meg tok jeg og badet lenge, snorklet og solte meg, de andre fikk ga dit de ville uten at han lurte pa hva de skulle. Da det virket som han ikke fulgte meg hentet jeg kameraet og labbet ivei pa oppdagelsesferd. Tenkte a snike meg ivei langs stranden forst, og sa bare skutte opp i jungelen nar ingen sa meg. Men da jeg hadde gatt knappe 500 meter langs stranden, tatt litt bilder og latet som ingenting kom han plutselig etter og lurte pa hvor jeg skulle. Er enormt darlig pa a lyve og har ikke akkurat pokerfjes, sa ble gjennomskuet tvert, til tross for at jeg forsokte meg pa en "skal bare tusle litt rundt". Enden pa visa ble at jeg fikk en egen guided tur inne i jungelen sammen med han og en av lokalfolkene der, som kjente jungelen ganske bra. Morro for meg, muligens ikke sa morro for guiden som muligens folte han matte vaere barnevakt. Men skjonner fortsatt ikke hvordan han skjonte at jeg ikke hadde tenkt a gjore som han sa.

Ellers kan jeg fortelle at jordskjelvet nede i sor ikke rammet Palawan. Visstnok er denne oya den tryggeste plassen i hele Filippinene, ettersom det ikke er hverken jordskjelv eller tyfoner her. Virker ikke som om det er spesielt mye kriminalitet her heller.

Horte forresten rykte om at de fangene som sitter pa fengsel her, bor i egne leiligheter sammen med familiene sine (altsa de dodsdomte). Og at det ikke er noen stengsel, laser eller annet som forhindrer dem i a romme, men likevel holder de seg pa fengselstomta. Ganske imponerende, vet i allefall med meg selv at hadde jeg vaert dodsdomt, sa hadde jeg nok romt sporensstraks. Men visstnok hadde de det sa fint, at det ikke var noen hensikt i a romme. Merkelige greier altsa.

Men na skal jeg hjem og pakke, og finne ut hva greia med billetten til El Nido er.. Rart at man skal greie a gjore sa motsatt at beskjeden man far. I tillegg kjenner jeg veldig pa den at, til tross for at de er hyggelige mennesker a vere med, har jeg liten interesse av a reise i stor gruppe mange dager. Liker veldig godt friheten med a reise selv. Da blir ting mye lettere, for da kan jeg gjore mine ting uten a matte rapportere til noen hele tiden hvor jeg er, eller sporre om de vil vaere med.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar