søndag 26. februar 2012

Hong Kong

Jeg grudde meg som bare det til a dra til Hong Kong. Hadde blitt komforabel med Singapore, syntes det var enkelt a vaere der, og grudde meg til a begynne pa nytt igjen, med a bli kjent i byen, finne plass og bo og hele greia. I tillegg til at det er en bekreftelse pa at det gar imot slutten av turen nar jeg na begynner pa Kina. Foles som en evighet siden jeg landet i Wellington, eller dro ifra El Nido.

Hong Kong var dog overraskende enkel a finne frem i. Rett pa toget ifra flyplassen, til sentralstasjonen, sa tok jeg taxi til plassen hvor jeg hadde sett meg ut et hostel. Da jeg kom frem var det ikke et eneste tegn pa at det var noe hostel der. Sa jeg bare gamblet hardt pa at jeg gjorde det riktige da ejg ringte pa en klokke i en bygning, slapp inn og tok heisen opp i 3 etg. Og jaggu var det ikke innertier. Kom rett inn til Hong Kong hostel. Fikk meg en seng, som jeg booket for 4 dager og gikk ut for a tusle meg en tur.

Da havnet jeg i slosskamp, ganske heftige saker. Var noen narkiser som hadde tatt litt for mye, og lagde ganske mye oppstyr pa gata. Sa dem litt for sent, da jeg kom rundt hjornet pa et bygg og sa de der. Forsokte trekke meg unna, men fikk kastet en soppelbotte etter meg. I tillegg gikk de og til angrep pa andre mennesker som var til stede, sa det var ikke bare meg. Rabiate mennesker er ikke enkelt a handtere, i allefall ikke nar de roper til deg pa et annet sprak. Heldigvis hadde noen ringt polisen, sa mens vi sto der "omringet" narkisene kom det plutselig masse polis med vapen, skjold og hunder. Ble en kort prosess pa narkisene, de fikk bli med i polisbilen. Polisen snakket med meg ogsa, men jeg skjonte ikke hva de sa, sa jeg bare gikk.

I gar gikk jeg til ene tempelet her, for a sjekke ut utskjeringene og skulpturene der. Pa veien motte ejg en eldre herremann som begynte a sla folge med meg. Plutselig forsoker han a gi meg en klem, men jeg var heldigvis fore var og holdt han pa en armlengdes avstand. Han kikker pa meg og sporr "Can I give you a hug?" Kikker pa han og svarer selvsagt nei. Da er han ganske kjapp med a sporre om vi ikke skal ha sex i stedet. Fortalte han ganske pent og pyntelig at han fikk ga sin vei, ellers skulle han fa seg en klask. Han tok hintet relativt kjapt og stakk.

Etterpa dro jeg sammen med guttene pa rommet mitt til Big Budda. For a se pa den, var takete, sa vi sag egentlig ikke et skit. Pa kvelden testet vi ut barlivet, og jeg kom hjem klokkenm 05 i morges. Vellykket byliv kan man si. Oppe igjen klokka 10 for a dra pa galoppbanen. Heiv meg ned i undergrundkaoset, og trodde aldri jeg ville finne plassen. Men fant det med en gang, til tross for at det krever 4 togbytter.

I morgen skal jeg beynne prosessen med a finne ut hvordan jeg skal komme meg inn i kina.. tror toget forbi galoppbanen gar til Kina.. sa vurderer a bare hive meg pa den.. ma bare finne ut hvordan det er pa grensen bare.. for det er nar jeg begynner a reise i Kina problemene starter vil jeg tro, ettersom jeg like gjerne kan snakke norsk som engelsk.. de fatter ingenting likevel.

Ikke vet jeg om det blir noen flere oppdateringer her heller.. ryktet gar pa at det er vanskelig a komme seg pa internett i Kina, i tillegg til at FB visstnok er stengt der. Safremt dere ikke horer noe annet, sa lever jeg og nyter siste etappe av turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar