mandag 13. februar 2012

Siste kvelden i El Nido

Jeg har fatt tidenes hat-elsk forhold til denne byen. Akkurat na kunne jeg ikke tenkt meg a dratt noen steder. Folkene begynner a gi litt mening, jeg far gjore mye spennende saker de andre turistene ikke far og til og med Bob begynner a vaer akseptabel a ha hengende over seg.

I gar var det duket for den store motorsykkeldagen. Jeg var temmelig sikker pa at det kom til a bli min siste dag pa jorden, og Bob var jaggu meg ikke helt uening i meg der han heller idet jeg skuttet ut av hotellet kl 08. Runden med James (Bobs kompis) kvelden for hadde ikke vaert direkte mislykket, men ikke vellykket heller for a si det sann. Vanskelig a konsentrere seg pa kjoringen, nar man samtidig skal holde styr pa en klafingret filippiner i tillegg. Men han tok da hintet til slutt. Bob var selvsagt ikke superoverbevist om at jeg faktisk greide a handtere girene, og det greide jeg vel egentlig ikke heller.

Sa da jeg kom bort til motorsykkelen dagen etterpa forsvant alt mot. Kreasjonen av en monstermaskin uten sammenligning, og den var sikkert 100 ganger storre enn leke mopeden jeg hadde trenet pa kvelden i forvegen. Sa da sto jeg der da, men en gigantisk motorsykkel og ikke noen lyst til a kjore. Atter engang ble Bob losningen pa mine problemer, og hans andre venn Jonny fikk vaere med som sjafor og guide. Noe som i ettertid viste seg a vaere lurt, bade fordi monstermaskinen punkterte og fordi ingen av plassene jeg ville til var skiltet. Dro til Ille caves (hvor jeg tvang guiden til a vaere med opp pa toppen pa fjellet). Etterpa til den varme kilden, som i seg selv var ganske skuffende, da det var en kokende pol pa 40 meter med gjorme rundt omkring og noen busker. Det spennende var mer metoden pa a komme dit. Vi fulgte en sti, og nar vi skulle krysse elva som rant ifra polen (pa minst 90grader) sa var det en stokk som la og duppet halvvegs over, sa man fikk varmet taerne ganske elegant. Jonny ville ha en stopp pa en hvit sandstrand her som visstnok er populaer. Har ikke helt den store fasinasjonen for strender, kjeder meg sa sinnsykt fort, men gikk na med pa en tur. Ble ikke spesielt imponert heller. Men moret meg med a provekjore motorsykkelen langs stranden meds Jonny badet. Sand er forresten ikke det enkleste a kjore pa, veltet et par ganger og motorsykkelen var ikke akkurat lett a fa opp igjen.

Etterpa dro vi til vannfallet, det var helt etter min smak. Ikke saerlig stort, men fantastisk natur a ga igjennom, samt gjemt vekk inn i ingenmannsland, sa det var kun jeg og Jonny der. Likte den plassen ekstremt godt, og det var til en forandring digg a bade i ferskvann som var kjolig. Jonny badet bare et par ganger, ble for kaldt til han.

Hjemme igjen ventet Bob nervost, spurte meg flere ganger om Jonny hadde vaert ok og var urolig for at han skulle ha gjort bade det ene opg det andre. Unnlot a fortelle han om kjoreturen pa stranda, da hadde vel stakkaren fatt hjerteinnfarkt.

Pa kvelden kom James igjen for a gi meg en ny leksjon i motorsykkelkjoring, gikk bedre denne gangen. Og er ganske sikker pa at vi har bornet opp ganske mye spor nede pa skoleplena :D

Idag hadde jeg sove og avslappingsdag, kjempelurt viste det seg, for idag regnet det. Har bare hengt pa hotellet med Bob og James. James foreldre driver nabohotellet, sa han kan bare ta et elegant hopp fra sin veranda til verandaen pa dette hotellet. Eller vel mye skitsnakking og fliring ble vi enige om a ha langdistanse-svomming, og sjekke hvem som vant. Vinneren skulle fa en flaske red horse. James ville i utgangspunktet ha et kyss, men da jeg fortalte at jeg skulle fa en av damemannene til a betale i safall gikk han med pa RewdHorse han og. Bob gjorde som vanlig og backet ut da vi skulle hoppe i havet. Sa han matte jobbe istedet (dog satt han pa verandaen og kikket under hele seansen). Svommingen var fristil ifra stranden, rundt ene baten ute i havna og til en annen bat som lag lengre borte. Strekken var kanskje 500m. Ledet bra ganske lenge, men plutselig seg bikinitrusa, sa jeg matte stoppe og knyte den fast hardere. Noe som gjorde at vi ikke ble helt enige om hvem som vant. Jeg mener jeg var forst og James mener han vant. Jeg er temmeig sikker pa at det var meg, og jeg hadde vunnet overlegent hadde det ikkevaert for bikinitrusa. Vi forsokte a fa Bob til a avsi dom men han blanektet selvsagt. Sa vi endte med a kjope en ol hver og gi til hverandre.

I morgen har jeg bestilt meg bussbillett tilbake til Puerto Princesa sammen med Bob. Han skal visstnok ivei og hilse pa familien sin et par dager. Passe beleilig samtidig som jeg skal ned. Men uansett hyggelig med selskap, og har jo blitt vandt til a ha han med for det meste likevel. Dessuten har han lovt a te meg med ut pa date, ala valentinesday date for a vise meg hvordan filippinske mennesker feirer valentinesday. Skal bli spennende a se hva det byr pa. Er i allefall blitt lovet god mat, sa da er det helt greit for meg :D

Ellers har jeg endelig opparbeidet meg en anstendig brunfarge, sa na gidder jeg ikke bruke solfaktor lngre, er nesten svart pa skuldrene og knaerne. Haper det henger i lenge, til og med nar jeg tar runden igjennom Kina, Mongolia og Russland.

Neste stopp for min del na er Cebu. I Puerto skal jeg forsoke a finne ut om det gar fly eller bat ned. Haper pa det sistnevnte, tror jeg kan ha mye mer morro pa en lokal ferge enn pa et fly. Bob pa sin side syns jo selvsagt at jeg bor fly..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar