torsdag 9. februar 2012

El Nido

Da har jeg vaert et dogn i El Nido. Trives veldig godt med plassen, kjempefint her, nydelig strand og suverene snorklingsmuligheter om man drar til de rette plassene.

Turen hit i gar var skikkelig pain i asen spor du meg. Jeg greier fortsatt ikke fatte at man skal betale 700pesos for en overfult minibuss, nar man for 250pesos kan sitte pa den lokale bussen, hvor man faktisk har plass til fottene. I tillegg har jeg muligens ikke vaert helt fornoyd med reiseselskapet mitt heller. Sa jeg bestemte meg ganske kjapt da vi kom frem i gar at jeg vil ha minst mulig med de a gjore, annet enn a dele rom. Noe jeg i dag innsag var temmelig smart.

Da vi ankom i gar, brukte de 4 timer pa a finne en battur som var rimeligere enn min. Noe som innebar at de brukte 4 timer pa a spare 100 pesos. Etterpa mottes vi for a spise mat sammen. Vi ble 10 stykker, og da regninga kom, grede ikke folk holde styr pa hva de skulle betale, sa det endte med at alle matte betale 50pesos ekstra for a dekke det som manglet. Temmelig irriterende. Takket for maten og gikk meg en tur selv jeg. I morges hadde de bestemt seg for a dra pa en battur, akkurat som meg, og de gikk for tur A, mens jeg pa forhand hadde bestilt tur C. Noe som fungerte serdeles bra for meg. Pa batturen min var vi fem stykker inkludert skipperen og dekkgutten. De to jeg reiste med sa ikke stort, og var helt fantastiske turkompiser. Var innom fem plasser pa batturen, hvor vi kunne snorkle og kose oss. Snorklingen her er suveren pga at det er masse rev over alt. Til og med der det ikke er rev kryr det for det meste av fisk :D

Besokte en hemmelig strand, for a komme inn i den matte vi svomme igjennom et hull i klippene pa ca 1 meter, som i tillegg var 3 meter lang. Morro. Her var det om a ha teknikken inne, slik at man floyt pa en bolge inn, og i tillegg ikke traff klippeveggene eller de skarpe steinene. Jeg kan opplyse om at jeg for som en kanonkule igjennom hullet, og imponerte stort, da ganske mange andre ble liggende og duppe utenfor fordi de ikke greide a henge pa bolgen inn. Inne pa denne stranden var man omgitt av klipper, med en finfin strand pa 20 meter. Vakkert! Etter denne stoppet vi for lunch, fikk grillet kylling med gronnsaker, soyasaus og ris. Himmelskt godt. Snorklet litt mer her, og sa for forste gang i mitt liv blekksprut svomme rundt. Sag ut som et ailien. Dro sa til den hellige oyen, hvor de hadde bygget et tempel med noen kors og greier. Veldig fint. Her kunne man klatre opp pa klippene og kikke utover om man ville, og om man var forsiktig. Sa det matte jeg gjore. Gikk helt suverent, helt til jeg skulle ned igjen, og sandalen min skled litt fram, slik at jeg trampet utom med haelen. Sa na har jeg en liten kloft pa helen. Skipperen ble helt hysterisk, og skremte alle sammen, sa jeg fikk roe han ned og fortelle at det ikke var sa ille. Bare blodde mye i starten. Sikkert redd for ryktet til buissnissen han. Skulle bandagere inn hele beinet og greier. Satte pa en strips med en solvtape over jeg og syntes igrunn det var bra nok, og hadde en ganske lang diskusjon med han for han gav seg og lot meg fa ha pa solvtapen min.

Etterpa nar vi skulle hjem igjen ble det vind. Og vind forer visstnok til at de sote bolgene pa havet som lager sma bolgeskvulp, blir temmelig mye storre. Tenkte igrunn ikke sa mye over det, for vi fikk en bolge som slo over baten. Da begynte det a bli litt for spennende for meg. Tror ikke jeg hadde greid a svomt heller da. I allefall ikke ettersom baten forsokte og komme seg frem imellom to klipper. Sa for meg forskjellige scenarioer en stund pa hvordan vi skulle bli skipsbrudne alle og enver nar baten ble knust.. Men innsa ganske fort at vi hadde nok dodd vi ogsa. Skipperen gjorde dog jobben sin, og vi kom oss hjem nesten like hele som da vi dro, men absolutt ikke like torre.

I morgen har jeg ikke lagt noen planer enda.. det star imellom a ga meg en tur oppa fjellene her, lane en moped og kjore litt rundt, eller a finne plassen hvor man kan fa ri hest. Desverre tror jeg nok ikke hesteridning her er like morro som hjemme, sa det blir vel motorsykkeltur pa meg om jeg greier a skjonne hvordan girene funker, eller en gatur om noen kan peke ut en sti til meg (og haelen vil vaere med).

Na skal jeg finne meg kveldsmat og sette meg pa hotellbalkongen etterpa og nyte av utsikten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar