fredag 23. mars 2012

Mongolia

Heisann. Her kommer d et innlegg ifra siste dagers hendelser. Nest siste dagen i Beijing ble kaldere enn forventet. D snodde, blaste og var ganske kaldt. Og regjeringen i kina hadde bestemt at na er d var, og skrudd av sentralvarmen i hele landet. Beijing mistet sentralvarmen sist, fordi d er dn nordligste storste byen. Og da blir d fort kaldt, med darlig isolerte vindu og vegger. Nar jeg spurte hvordan folk kunne ga med pa dette, fikk jeg samme svaret som alltid nar det gjelder regjeringen. Tenker det har blitt liv i Norge om regjeringa har forsokt seg pa samme stuntet. Togturen til Mongolia var fantastisk. Hadde en hel togvogn for meg selv og to egne kinesiske vakter som voktet hver ende av togvognen nar vi stanset i de forskjellige byene. Smugling er et stort problem pa togene. I grensebyene tok d mangemange timer. Togskinnenne i Kina er mindre enn i andre land, sa pa grensa ma man bytte ut noen deler for at toget skal ga videre. I tillegg sjekkes mongolere og russere pinlig noye ved dn kinesike grensa. Og motsatt ved den mongolske grensa. Enkelte turister blir og sjekket. Til meg noyde de seg med a kikke pa bagen. Tak og lov, matte sitte pa dn for a fa dn igjen sist. Togturen ellers viste et mangfold av skog, fjell og orken. Nar vi entret mongolia ble d mer og mer vanlig a se gjetere og deres dyr. I ulaan bator ble jeg mott av ei dame som kjorte meg til gercampen. Vanskelig a beskrive dn, men jeg fikk folelsen av a vaere pa hytta. Hesten jeg fikk tildelt var en fux. Et herlig individ som gav meg mange fine timer pa hesteryggen. Sa aldri ulv, men horte dem om natta pa andre siden av asen. Mongolia er et fantastisk land, og jeg folte meg som en mongolsk rytter daer jeg red ivei med hesteeieren. Dagene har gatt alt for fort, og i morgen er d tog som gjelder i 5 dager til moskva.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar