torsdag 8. mars 2012

Siste nytt fra Kina

Straks pa farten igjen. Etter et par dager i tenkeboksen pa om jeg skulle orke a ta den strabisiose ferden igjennom innlands Kina, eller om jeg skulle dra direkte til Beijing ifra Shanghai har jeg endelig bestemt meg. Turen gar i morgen til Suzhou, et par timer unna Shanghai. Her skal det visstnok vaere endel fine parker og bygninger a se pa, pluss endel historiske plasser. Dagen etter, altsa den 10.mars drar jeg med morgentog til Nanjing, hvor den kinesiske armeen i 1937 ikke greide a forsvare byen imot Japaneserene og den kinesiske regjeringen forbod innbyggerne a forlate byen, ved a bla stenge bymurene. Dette resulterte i at de neste 6 ukene ble rundt 300 000 kinesiske innbyggere av byen massakrert av Japaneserene, fordi de ikke hadde muligheten til a romme byen. I tillegg estimeres det at rundt 20 tusen kvinner i alderen 11 til 76 ar ble voldtatt den forste maneden, de som forsokte a motsta voldtekten ble drept. Etter to dager i denne byen gar turen til Xian, for a se Terracotta armeen. Den 14.mars Skal jeg forhapentilvis sitte pa toget til Jinan, hvor jeg skal besoke en Tysk jente jeg motte i Malaysia som bor her. 16 Mars er planen a ankomme Beijing. I gar dro jeg til Gamleyen for a utforske de gamle bygningene og gatene der. Var helt fantastisk, var som a reise tilbake mange hundre ar i tid. Gamlebyen ligger innenfor en mur, og er som navnet sier den gamle delen av byen, altsa opprinnelsen til Shanghai. Bygningene her er i treverk i dragestil. Pa muren er det drager som beskytter imot onde onder, i tillegg til at husene og veiene har endel hjorner, da det er sagt at onde ander ikke greier a ga rundt hjorner. Ble tipset av en Kineser jeg deler som med om a spise dampkokte rispapirboller. Smaskens. Og innsag at jeg har spist det tidligere i Hanoi i Vietnam, da ante vi ikke hva det het, sa det var en morro overraskelse. Etterpa gikk runden i markedet for a shoppe litt sovunirer, ikke lett nar folk starter budet pa 350, og man ender opp med a kjope for 75. Undrer pa om det er noen som faktisk ikke pruter i det heletatt? Ble en runde innom noen museumer og, det regnet mesteparten av gardagen, sa det var helt greit a ha en innedag. Idag har jeg booket togbiletter, og tatt turen til den "franske" delen av byen. Var visstnok en kjempebra plass for a bli massert der. Tror jeg skulle do. 90 minutter rygg, nakke og skyldermassage var helt forferdelig, og na kjennes det ut som om jeg har blitt skinnfladd levende, pluss at noen har slatt meg med siloklubba hjemme. Tok en ny runde pa The Bund etterpa, bare for a se pa bygningene og slikt en siste gang, for jeg kom hjem (skammelig tidlig) og bare skal henge pa hostellet resten av ettermiddagen. Har ikke funnet noe apotek enda heller, sa begynner a komme inn pa reserven pa plastrene mine. I tillegg begynner jeg a bli forkjolt og har vondt etter massagen, sa det er temmelig hoy selvmedlidenhetsfaktor her idag. Skal kjope meg en kop te og bare sitte. Te koster forresten mer her enn 1 liter ol..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar