torsdag 15. mars 2012

Beijing

Ble litt plutselige akutte endringer i planene for meg. Da jeg gikk av togstasjonen i Jinan og skulle finne en plass a bo, fant jeg ut at jeg heller ville til Beijing, sa jeg gikk inn igjen og stilte meg i bilettkoen for a fa en billett til Beijing istedet. Ganske kjekt a kunne bare ombestemme seg sann pa sparket.

Fremme i Bejing var det overraskende enkelt a finne frem til hostelet. Enten har orienteringsevnen blitt betraktelig bedre, eller jeg har hatt en god dose med flaks de siste gangene. Hostellet er kjempetrivelig og har en fin mix imellom lokale og utlendinger, og det er da det blir mest morro. Pa doormen jeg fikk tildelt bodde det allerede en mann (50ish), som er i Kina for 10 ganga. Han har som hobby a sykle rundt landene han besoker, og har mange gode historier a fortelle. Litt senere kom det ei jente til og, men hun har vi ikke sett mer til. Merkelig nok blir man fort knytt til de menneskene man deler doorm med, vi deler historier ifra reisene vare. Forteller om scams og eventyr man har vaert pa. Passer pa at de andre har det bra, spor hvordan dagen har vaert nar man kommer tilbake ifra dagens eventyr. Sier god natt til hverandre og god morgen. Spiser ofte frokost sammen for man fyker hver til sitt ilopet av dagen. Likevel er det merkelig, vi forholder oss for det meste til fornavn, forteller pent lite om det "andre" livet vi lever annet enn hvilket land vi kommer ifra og av og til blir jobbene vare nevnt. Men vi ender uansett opp med a snakke om reisingen. Det er nesten som narkotika, og det er bestandig morro nar man oppdager at man har vaert pa samme plassen til samme tid. Det er ikke slik at man ikke onsker a snakke om det andre livet, men det er sa langt langt unna, virker sa uvirkelig og diffust. I tillegg er det a snakke om livet hjemme her, som om a snakke om backpacking hjemme. Man ma ha vaert der, eller gjort det selv for a virkelig skjonne hva det dreier seg om. Og da blir fort kveldene lange og sene pa hostellene, nar man sitter der og deler sine reiseopplevelser.

Jeg har akkurat blitt ferdig med a studere kart over Beijing, og har planlagt a ta den forbudte by i morgen. Ganske grei skuring, skal vaere mulig a ta den og ene parken bakom (med en haug pa) ilopet av en dag. Det som derimot tiltrekker oppmerksomheten min mer, er et rykte som svirrer blandt lokale her, om at det er mulig a dra til en plass hvor den kinesiske muren er fullstendig fri for turister. Problemet er bare (ganske stort problem), at denne delen er ulovlig a klatre opp pa, noe regjeringen har bestemt. Lokalbefolkningen her gir en lang f i akkurat det, og for 2Y kan man klatre opp via en trestige, og ha hele muren for seg selv sa lenge man vil, man kan bokstavelig talt ga i flere dager etter muren uten a mote andre mennesker. Det tar et par timer a dra dit (men jeg vet faktisk hvilken buss jeg ma ta). Det store aberet er det kinesiske politiet, som med hyppige mellomrom har kontroller her. Na har det ikke vaert noe klammeri med det kinesike polisen enda, men etter episoden pa Palawan, er jeg litt usikker pa om jeg faktisk vil i Kinesisk fengsel for tresspassing. Samtidig er det bare for god mulighet til a la den ga forbi. Vil jo angre hele livet om jeg ikke gjor det ogsa. Sa akkurat na holder jeg pa a vurderer risikoen opp imot eventyrlysten.. Regner med eventyrlysten vinner. Ma bare finne ut hvilken dag det er best a dra pa. Men antar det blir pa sondag eller mandag. Skal forsoke a fa med meg noen andre. Litt enklere om jeg i allefall havner i klammeri sammen med noen, da foles det ikke sa ille a ha en polis kjeftende pa seg vil jeg tro..

Ellers er alt bra. Gjor som kineserne, spytter snorr pa gata og gar pa toaletter uten dorer. Skal jaggu meg bli rart a komme hjem. Tar vel litt tid a omstille seg til bade dasspapir og dodorer..

ASTRID: Du e gal! Hold dæ unna den forbudte delen tå den Kinesiske mur. Hilsen søster di som lægg inn det hær fårr dæ. Toillmus!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar